loading...
پایگاه اینترنتی شورای دانش آموزی دبیرستان ابن سینا
زندگی نامه ابن سینا

ابوعلي حسين بن عبدالله معروف به ابوعلي سينا در سال ۳۷۰ هجري قمري درخرميشن از توابع بخارا متولد شد. او پزشك ، رياضيدان ، فيلسوف و منجم بزرگ ايراني بود . پدرش عبدالله در دستگاه سامانيان محصلي ماليات را عهده داربود و مادرش ستاره نام داشت. وي در بلخ پرورش يافت و قرآن و ساير علوم را آموخت. استاد وي عبدالله ناتلي بود كه از رجال مشهور قرن چهارم هجري به شمار مي رفت. او در هجده سالگي، چنانچه خود نوشته است، همه علوم را فرا گرفته بود. در بيست و يك سالگي دست به تاليف و تصنيف زد، در بيست و دو سالگي پدرش را ازدست داد و خود متصدي شغل پدر گرديد. اما به علت نابساماني اوضاع سياسي ، بخارا را ترك نمود و به گرگانج پايتخت امراي مامونيه خوارزم و نزد خوارزمشاه علي ابن مامون و وزيرش ابوالحسين احمدبن محمد سهيلي رفت. در اين هنگام، محمود غزنوي بر خوارزم نفوذ يافته بود و از دانشمندان دربارخواسته شد كه به غزنين به خدمت سلطان محمود بروند. ابوعلي سينا كه از تعصب آن پادشاه خبردار بود ، به همراهي ابوسهيل مسيحي از خوارزم گريخت و از راه ابيورد و طوس به قصد گرگان حركت كرد تا به قابوس بن وشمگيركه به عنوان ياريگر و حامي دانشمندان شهرت يافته بود، بپيوندد. اما وقتي كه پس از مشقات بسيار بدان شهر رسيد، قابوس مرده بود.



ابوعلي سينا ناچار به قريه اي در خوارزم بازگشت. اما پس از مدت كوتاهي دوباره به گرگان رفت و اين بار ابوعبيد جوزجاني، يكي از با وفاترين شاگردانش به خدمت او پيوست و در اين سفر بود كه كتاب « المختصرالاوسط» و كتاب «المبدا» و «المعاد» و بخشي از كتاب معروف «قانون» و «نجات» را تاليف كرد.
ابوعلي سينا در حدود سال ۴۰۵ هجري قمري به ري رفت و فخرالدوله ديلمي را كه بيماربود، معالجه كرد. ولي مدت زيادي در آن شهرباقي نماند و در اوايل سال بعد به قزوين و از آنجا به همدان رفت و حدود نه سال در آن شهر به سر برد. در اين جا مورد توجه شمس الدوله ديلمي قرار گرفت و در سال ۴۰۶ هجري قمري به وزارت رسيد و تا سال ۴۱۱ هجري قمري در اين مقام باقي ماند.
 در سال ۴۱۲ هجري قمري شمس الدوله درگذشت و پسرش سماالدوله به جاي او نشست. سماالدوله مانند پدر مي خواست كه ابوعلي سينا وزارت را قبول كند، اما شيخ نپذيرفت و توسط معاندان به مدت چهار ماه در حبس به سر برد. وي در اين مدت، تعدادي از كتب و رسالات مهم خود را تاليف نمود. شيخ الرئيس بعد از رهايي از حبس باز مدتي در همدان بود و آنگاه ناشناخته با شاگردش ابوعبيد جوزجاني به اصفهان نزد علاء الدوله كاكويه رفت. آن پادشاه او را به گرمي و احترام بسيار پذيرفت. ابوعلي سينا از اين زمان تا آخر عمر در خدمت علاء الدوله كاكويه بود. در نخستين جمعه ماه مبارك رمضان شيخ الرئيس را روي تخت رواني كه با دو اسب كرند حمل مي شد ، نهاده بودند. رفته رفته غروب افق را مي پوشاند. عصر بود و بانگ موذن مومنان را به نماز دعوت مي كرد.
همچنانكه ابوعلي سينا دست لرزانش را به سمت شاگردش دراز مي كرد، سرفه هاي شديد و پي در پي  پيكرش را مي لرزاند و چند قطره خون در كنار لبانش پديدار شد، و فقط قدرت يافت اين چند كلمه را ادا كند :
«فرمانروايي كه طي اين سالها جسم مرا به اين خوبي اداره مي كرد ، متاسفانه در وضعي نيست كه به كارش ادامه دهد. گمان كنم وقت آن رسيده كه خيمه ام را بر چينم ».
ابوعبيد با چهره خيس از اشك سعي كرد چيزي بگويد ، ولي كلمه اي از دهانش خارج نشد. نمي فهميد و نمي خواست بفهمد.
شيخ الرئيس نفس نفس مي زد و بعد از مدتي مكث ، فرمود :
« سعي كن نوشته هايم را جمع آوري كني . آنها را به تو مي سپارم . خداوند هر سرنوشتي را كه استحقاق دارد، برايش تعيين مي كند».
ساكت شد . پلكهايش را بر هم گذاشت و در همان حال گفت :
« ابوعبيد، دوست من ، اكنون برايم قرآن بخوان . چند آيه از قرآن تلاوت كن» .
آن روز اول ماه رمضان سال ۴۲۸ هجري قمري بود . شيخ الرئيس ابو علي سينا در حالت بيماري در حاليكه تنها پنجاه و هفت سال از عمرش مي گذشت، درهمدان دار فاني را وداع گفت و در همانجا مدفون شد. آرامگاه او اكنون در آن شهر است.
در مشرق زمين فلسفه يوناني هيچگاه مفسري با عمق و دقت ابوعلي سينا نداشته است. ابوعلي سينا فلسفه ارسطو را با آراي مفسران اسكندراني و فلسفه نو افلاطوني تلفيق كرد و با نبوغ خاص خود آنها را با نظر يكتا پرستي اسلام آموخت و به اين طريق، در فلسفه مشايي مباحثي آورد كه در اصل يوناني آن سابقه نداشت.
علی تاجیک بازدید : 9 یکشنبه 26 آذر 1391 نظرات (0)

 

 

دانش

رسول اكرم ( ص ) :

خير دنيا و آخرت با دانش است و شر دنيا و آخرت با ناداني .

بحارالانوار      1/204/23

رسول اكرم ( ص ) :

داناترين مردم كسي است كه دانش ديگران را به دانش خود بيفرايد

امالي صدوق     1/73/41

رسول اكرم ( ص ) :

طلب دانش برهر مسلماني واجب است . خداوند جويندگان دانش را دوست دارد .

كافي     1/30

امام علي ( ع ) :

فضاي هر ظرفي در اثر محتواي خود تنگ تر مي شود مگر ظرف دانش كه با تحصيل علوم ، فضاي آن بازتر مي گردد .

نهج البلاغه     حكمت 196

امام علي ( ع ) :

زكات دانش ، آموزش به كساني كه شايسته ي آن اند و كوشش در عمل به آن است .

غررالحكم     4/106/5458

 

رسول اكرم (ص ) :

يا علي دانشمند سه نشانه دارد : راستگويي ، حرام گريزي و فروتني در برابر همه ي مردم .

ميراث حديث      2/35/120

امام علي ( ع ) :

بهترين علم آن است كه مفيد باشد .

غررالحكم     3/421/4951

امام صادق ( ع ) :

كسي كه بهره اي از دانش ندارد معنا ندارد كه ديگران او را سعادتمند بدانند .

تحف العقول     ص246

رسول اكرم ( ص ) :

مردم دو گروه اند : دانشمند و دانش اندوز و در غير اين دو ، خيري نيست . نهج الفصاحه     ح3145

امام صادق ( ع ) :

هر كس براي خدا دانش بياموزد و به آن عمل كند و به ديگران آموزش دهد ، درملكوت آسمانها به بزرگي ياد شود و گويند : براي خدا آموخت و براي خدا عمل كرد و براي خدا آموزش داد .

كافي     1/35/6

 

 

 

 

 

 

 

 

نيت

رسول اكرم ( ص ) :

نيت خوب صاحب خويش را به بهشت مي برد .

نهج الفصاحه    ح3163

امام علي ( ع ) :

آدمي با نيت خوب وخوش اخلاقي به تمام آن چه در جستجوي آن است از زندگي خوش و امنيت محيط و وسعت روزي ، دست مي يابد .

غررالحكم     6/245/10141

امام علي ( ع ) :

هر كس نيتش خوب باشد ، توفيق ياريش خواهد نمود .

غررالحكم     5/462/9186

 

 

امام علي ( ع ) :

نيت خوب برخاسته از سلامت درون است .

غررالحكم     3/384/4817

امام سجاد ( ع ) :

خدايا ... نيتم را به بهترين نيت ها و عملم را به بهترين اعمال برسان ، خدايا به لطف خود نيت مرا كامل گردان .

صحيفه ي سجاديه از دعاي بيستم

امام علي ( ع ) :

مؤثرترين وسيله ي جلب رحمت خدا اين است كه خيرخواه همه ي مردم باشي .

غررالحكم     2/476/3353

 

 

 

رسول اكرم ( ص ) :

خداي والا مي فرمايد : وقتي بنده ي من كار نيكي اراده كند و نكند آن را يك كار نيك براي وي ثبت مي كنم و اگر بكند ده كار نيك تا هتفصد برابر ثبت مي كنم و وقتي كار بدي اراده كند و نكند بر عهده ي او ثبت نكنم و اگر بكند يك كار بد بر عهده ي اوثبت كنم .

نهج الفصاحه     ح2068

امام علي ( ع ) :

هر گاه نيت فاسد شود ، بلا وگرفتاري پيش مي آيد .

غررالحكم     3/125/4021

 

 

 

امام صادق ( ع ) :

كسي كه نيت درست داشته باشد ، دل سالم و پاك دارد ، زيرا سالم داشتن دل از وسوسه هاي شيطاني به سبب خالص گردانيدن نيت در همه ي كارها براي خداوند است .

بحارالانوار     70/210/32

امام علي ( ع ) :

اگر مردم به هنگامي كه بلاها بر آنان فرود مي آمد و نعمت ها از دستشان مي رفت ، با نيت هاي خوب و دلي مشتاق به پرودگارشان پناه مي بردند ، بي گمان هر از دست رفته اي به آنان باز مي گشت و هر فاسدي اصلاح مي شد .

نهج البلاغه     خطبه ي 178

 

 

تقوا

رسول اكرم ( ص ) :

هركس تقوا روزي اش باشد ، خير دنيا و آخرت روزي او شده است .

كنزالعمال     3/91/5641

امام علي ( ع ) :

نهايت خشنودي خداوند از بندگانش و خواسته ي او از آفريدگانش تقواست ، پس تقوا از خداوندي بكنيد كه اگر پنهان كنيد مي داند و اگر آشكار سازيد مي نويسد .

غررالحكم      2/593/3620

امام علي ( ع ) :

اگر آسمان ها و زمين راه را بر بنده اي ببندند و او تقواي الهي پيشه كند ، خداوند حتما راه  گشايشي براي او فراهم خواهد كرد و از جايي كه گمان ندارد روزي اش خواهد داد .

غررالحكم     5/118/7599

امام علي ( ع ) :

تقوا پيشگان نشانه هايي دارند كه با آنها شناخته مي شوند : راستگويي ، امانتداري ، وفاي به عهد و ...  .

خصال     ص 483

امام علي ( ع ) :

تقواپيشه براي انجام هر كار خيري سبقت مي گيرد .

بحارالانوار     78/90/95

امام باقر ( ع ) :

خداوند به وسيله ي تقوا بنده را حفظ مي كند از آنچه كه عقلش به آن نمي رسد و كور دلي و ناداني او را برطرف مي سازد .

كافي     8/52/16

رسول اكرم ( ص ) :

با تقواترين مردم ، كسي است كه در آنچه به نفع يا ضرر اوست ، حق را بگويد .

معاني الاخبار     ص195

رسول اكرم ( ص ) :

تمام و كمال تقوا اين است كه آنچه را نمي داني بياموزي و بدانچه مي داني عمل كني .

تنبيه الخواطر     2/120

 

امام صادق ( ع ) :

از امام صادق ( ع ) درباره ي آيه ي ( تقواي الهي داشته باشيد آنگونه كه حق تقواست ) سئوال شد ، فرمودند : از خدا فرمان مي برد و نافرماني نمي كند ، به ياد اوست و فراموشش نمي كند ، شكرگزار اوست وكفران نمي كند .

بحار الانوار     70/292/31

رسول اكرم ( ص ) :

انسان از تقوا پيشگان نيست مگر آن كه سخت تر از حسابرسي شريك از شريك ، از خود حساب بكشد و بداند خوردني ، نوشيدني و پوشيدني اش از كجاست آيا از حلال است يا حرام ؟

  كنزالعمال     3/699/8501

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 22
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 11
  • بازدید ماه : 15
  • بازدید سال : 69
  • بازدید کلی : 1,686