loading...
پایگاه اینترنتی شورای دانش آموزی دبیرستان ابن سینا
زندگی نامه ابن سینا

ابوعلي حسين بن عبدالله معروف به ابوعلي سينا در سال ۳۷۰ هجري قمري درخرميشن از توابع بخارا متولد شد. او پزشك ، رياضيدان ، فيلسوف و منجم بزرگ ايراني بود . پدرش عبدالله در دستگاه سامانيان محصلي ماليات را عهده داربود و مادرش ستاره نام داشت. وي در بلخ پرورش يافت و قرآن و ساير علوم را آموخت. استاد وي عبدالله ناتلي بود كه از رجال مشهور قرن چهارم هجري به شمار مي رفت. او در هجده سالگي، چنانچه خود نوشته است، همه علوم را فرا گرفته بود. در بيست و يك سالگي دست به تاليف و تصنيف زد، در بيست و دو سالگي پدرش را ازدست داد و خود متصدي شغل پدر گرديد. اما به علت نابساماني اوضاع سياسي ، بخارا را ترك نمود و به گرگانج پايتخت امراي مامونيه خوارزم و نزد خوارزمشاه علي ابن مامون و وزيرش ابوالحسين احمدبن محمد سهيلي رفت. در اين هنگام، محمود غزنوي بر خوارزم نفوذ يافته بود و از دانشمندان دربارخواسته شد كه به غزنين به خدمت سلطان محمود بروند. ابوعلي سينا كه از تعصب آن پادشاه خبردار بود ، به همراهي ابوسهيل مسيحي از خوارزم گريخت و از راه ابيورد و طوس به قصد گرگان حركت كرد تا به قابوس بن وشمگيركه به عنوان ياريگر و حامي دانشمندان شهرت يافته بود، بپيوندد. اما وقتي كه پس از مشقات بسيار بدان شهر رسيد، قابوس مرده بود.



ابوعلي سينا ناچار به قريه اي در خوارزم بازگشت. اما پس از مدت كوتاهي دوباره به گرگان رفت و اين بار ابوعبيد جوزجاني، يكي از با وفاترين شاگردانش به خدمت او پيوست و در اين سفر بود كه كتاب « المختصرالاوسط» و كتاب «المبدا» و «المعاد» و بخشي از كتاب معروف «قانون» و «نجات» را تاليف كرد.
ابوعلي سينا در حدود سال ۴۰۵ هجري قمري به ري رفت و فخرالدوله ديلمي را كه بيماربود، معالجه كرد. ولي مدت زيادي در آن شهرباقي نماند و در اوايل سال بعد به قزوين و از آنجا به همدان رفت و حدود نه سال در آن شهر به سر برد. در اين جا مورد توجه شمس الدوله ديلمي قرار گرفت و در سال ۴۰۶ هجري قمري به وزارت رسيد و تا سال ۴۱۱ هجري قمري در اين مقام باقي ماند.
 در سال ۴۱۲ هجري قمري شمس الدوله درگذشت و پسرش سماالدوله به جاي او نشست. سماالدوله مانند پدر مي خواست كه ابوعلي سينا وزارت را قبول كند، اما شيخ نپذيرفت و توسط معاندان به مدت چهار ماه در حبس به سر برد. وي در اين مدت، تعدادي از كتب و رسالات مهم خود را تاليف نمود. شيخ الرئيس بعد از رهايي از حبس باز مدتي در همدان بود و آنگاه ناشناخته با شاگردش ابوعبيد جوزجاني به اصفهان نزد علاء الدوله كاكويه رفت. آن پادشاه او را به گرمي و احترام بسيار پذيرفت. ابوعلي سينا از اين زمان تا آخر عمر در خدمت علاء الدوله كاكويه بود. در نخستين جمعه ماه مبارك رمضان شيخ الرئيس را روي تخت رواني كه با دو اسب كرند حمل مي شد ، نهاده بودند. رفته رفته غروب افق را مي پوشاند. عصر بود و بانگ موذن مومنان را به نماز دعوت مي كرد.
همچنانكه ابوعلي سينا دست لرزانش را به سمت شاگردش دراز مي كرد، سرفه هاي شديد و پي در پي  پيكرش را مي لرزاند و چند قطره خون در كنار لبانش پديدار شد، و فقط قدرت يافت اين چند كلمه را ادا كند :
«فرمانروايي كه طي اين سالها جسم مرا به اين خوبي اداره مي كرد ، متاسفانه در وضعي نيست كه به كارش ادامه دهد. گمان كنم وقت آن رسيده كه خيمه ام را بر چينم ».
ابوعبيد با چهره خيس از اشك سعي كرد چيزي بگويد ، ولي كلمه اي از دهانش خارج نشد. نمي فهميد و نمي خواست بفهمد.
شيخ الرئيس نفس نفس مي زد و بعد از مدتي مكث ، فرمود :
« سعي كن نوشته هايم را جمع آوري كني . آنها را به تو مي سپارم . خداوند هر سرنوشتي را كه استحقاق دارد، برايش تعيين مي كند».
ساكت شد . پلكهايش را بر هم گذاشت و در همان حال گفت :
« ابوعبيد، دوست من ، اكنون برايم قرآن بخوان . چند آيه از قرآن تلاوت كن» .
آن روز اول ماه رمضان سال ۴۲۸ هجري قمري بود . شيخ الرئيس ابو علي سينا در حالت بيماري در حاليكه تنها پنجاه و هفت سال از عمرش مي گذشت، درهمدان دار فاني را وداع گفت و در همانجا مدفون شد. آرامگاه او اكنون در آن شهر است.
در مشرق زمين فلسفه يوناني هيچگاه مفسري با عمق و دقت ابوعلي سينا نداشته است. ابوعلي سينا فلسفه ارسطو را با آراي مفسران اسكندراني و فلسفه نو افلاطوني تلفيق كرد و با نبوغ خاص خود آنها را با نظر يكتا پرستي اسلام آموخت و به اين طريق، در فلسفه مشايي مباحثي آورد كه در اصل يوناني آن سابقه نداشت.
علی تاجیک بازدید : 8 یکشنبه 26 آذر 1391 نظرات (1)

خواب دیدم در خواب با خدا گفتگویی داشتم .

خدا گفت : پس میخواهی با من گفتگو کنی ؟

گفتم : اگر وقت داشته باشید .           خدا لبخند زد          وقت من ابدی است .

چه سوالاتی در ذهن داری که میخواهی بپرسی ؟

چه چیز بیش از همه شما را در مورد انسان متعجب می کند ؟

خدا پاسخ داد ...  این که آنها از بودن در دوران کودکی ملول می شوند .

عجله دارند که زودتر بزرگ شوند و بعد حسرت دوران کودکی را می خورند .

علی تاجیک بازدید : 10 یکشنبه 26 آذر 1391 نظرات (0)

تا حال خیلی درمورد باورها و اعتقادات و اینکه چطور می‌توانید برای داشتن زندگی بهتر آنها را تغییر دهید حرف زده‌ایم. باورها و اعتقادات خاصی هستند که افراد زیادی را اسیر خود کرده‌اند و امروز می‌خواهیم آن باورها را بررسی کنیم.

اعتقادات ما در قدم اول از والدین، معلمین، همسالان، تلویزیون و رسانه‌ها نشات می‌گیرد. وقتی سنمان کم است فکر می‌کنیم بزرگترهایمان بیشتر از ما می‌دانند به همین خاطر به هرچه که می‌گویند اعتماد می‌کنیم. اما هرچه سنمان بالاتر می‌رود، دیگر خودمان اعتقادات و باورهایمان نسبت به دنیا را شکل می‌دهیم. اما کمی از ته‌نشین اعتقادات دوران کودکی در ما می‌ماند. گاهی‌اوقات بدون اینکه خودمان خبر داشته باشیم درونمان لانه می‌سازند.

علی تاجیک بازدید : 16 یکشنبه 26 آذر 1391 نظرات (0)

احترام یکی از مهمترین ویژگی‌ها و خصوصیات اخلاقی است اما بااینحال تعریف آن دشوار است. می‌توان آن را خیلی ساده اینطور تعریف کرد: درک این واقعیت که فردی دارای ارزش است. مهم نیست که آن فرد ثروتمند باشد یا فقیر، توانا باشد یا ناتوان، همه قابل احترام هستند.

ازاینرو خیلی مهم است که بدانیم چطور احترام دیگران را نگه داریم و چطور با رفتارهای غیرمحترمانه برخورد کنیم.

علی تاجیک بازدید : 25 یکشنبه 26 آذر 1391 نظرات (0)

 

مهمترين اثر شوراها القا خود باوري و فرهنگ مشاركت در بين جوانان است، اگر بخواهيم در زمينه هاي مختلف مملكتي به پيشرفت شاياني دست يابيم وبه ريشه و اصل تفكرات جوانان بنگريم و قدم در راستاي اشاعه ي فرهنگ و خود باوري بگذاريم ،دست يابي به اين اصول مهم آن زمان حاصل مي شود كه ما به شوراها به عنوان يك سمبل مسئوليت و مشاركت نگاه كنيم و آن را در بطن و اساس برنامه قرار دهيم،نه در حد چند گزارش و كار .

شوراهاي دانش آموزي يعني ارتباطي بين مديران مدارس و معلمين و كادر آموزشي مدارس براي حل مشكلات روحي ،فكري ،اجتماعي و بلاخص علمي دانش آموزان است . با تشكيل شورا و وارد شدن دانش آموزان و مسئوليت پذيري آنان و با حضور متخصصين ،زمينه براي شكوفاشدن استعداد بالقوه ي آنان فراهم شده است و اگر توجه لازم به اين مسئله بشود ،يقينا در آينده با مشكلات روبه رو نخواهيم بود،اما اينك با اين فضاي باز مي توان جوانان را براي مسئوليت پذيري هر مسئوليتي در آينده آماده سلخت و اين خود روزنه ي اميدي است براي پيشرفت دانش آموزان در زمينه هاي فكري و فرهنگي و ورود آنان به دنياي بزرگتر انشاء الله

علی تاجیک بازدید : 13 یکشنبه 26 آذر 1391 نظرات (0)

 

می‌دانی! جلوتر از زمان رفتن

 یعنی بیش‌تر دوست‌داشتن، بیش‌تر مهربان بودن!

جلوتر از زمان رفتن

یعنی بیش‌تر گام برداشتن، تلاش‌کردن

لحظه‌های شاد را بیش‌تر دیدن

خنده‌ها را بیش‌تر کردن

جلوتر از زمان،

یعنی بیش‌تر حس‌کردن، نگاه‌کردن

حتی بیش‌تر شکرگزار بودن،

جلوتر از زمان،

 یعنی، پشت و روی دنیا را دیدن!

کشف‌کردن، آفریدن، زندگی‌کردن

جلوتر از زمان

یعنی از عشق هم پیشی‌گرفتن! (علی تاجیک)

 

علی تاجیک بازدید : 10 یکشنبه 26 آذر 1391 نظرات (0)

ناداني

امام علي ( ع ) :

بزرگترين مصيبت ها ، ناداني است .

غررالحكم      2/371/2844

امام علي ( ع ) :

هيچ آييني ، با ناداني رشد نمي كند .

غررالحكم     6/363/10542

 

امام علي ( ع ) :

چه بسيار عزيزي كه ، ناداني اش او را خوار ساخت .

غررالحكم     4/546/6922

 

امام علي ( ع ) :

عقل راهنمايي مي كند و نجات مي دهد و  ناداني گمراه مي كند و نابود مي گرداند

غررالحكم     2/152/2151

امام علي ( ع ) :

ناداني ، ريشه ي همه ي بدي هاست .

غررالحكم     1/205/819

امام علي ( ع ) :

دانش ، نابود كننده ي ناداني است .

غررالحكم     1/258/1030

رسول اكرم ( ص ) :

نادان كسي است كه نافرماني خدا كند ، اگر چه زيبا چهره و داراي موقعيتي بزرگ باشد .

كنزالفوائد     ص13

رسول اكرم ( ص ) :

دلي كه در آن حكمت نيست ، مانند خانه ي ويران است ، پس بياموزيد و تعليم دهيد ، بفهميد و نادان نميريد . براستي كه خداوند ، بهانه اي را براي ناداني نمي پذيرد

كنز العمال     10/147/28750

امام علي ( ع ) :

اگر پنج خصلت نبود ، همه ي مردم جزو صالحان مي شدند : قانع بودن به ناداني ، حرص به دنيا ، بخل ورزي به زيادي ، رياكاري در عمل و خود رأيي.

المواعظ العدديه      ص 263 

امام صادق ( ع ) :

خداوند از نادانان پيمان نگرفته كه دانش بياموزند ، تا آنكه از عالمان پيمان گرفته كه به نادانان بياموزند ، زيرا دانش ، پيش از ناداني بود .

علی تاجیک بازدید : 13 جمعه 05 آبان 1391 نظرات (0)

امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه روایات

جایگاه امر به معروف و نهی از منکر

قال رسول الله(ص)
(ما اَعمالُ البِرِّ عِندَ الجِهادِ فی سبَیلِ اللهِ اِلا کَنَفثَه فِی بَحرٍ لُجّی. وَ ما جَمیعُ اَعمالِ البِرّ وَ الجَهادِ فی سَبیلِ اللهِ عِندَ الاَمرَ بِالمَعرُوفِ وَ النَّهی عَنِ المُنکَرِ اِلَّا کَنَفثَهٍ فی بَحرٍ لُجّی)
))
همه‌ی کارهای نیك نسبت به جهاد در راه خدا مانند قطره نسبت به دریاست. و همه‌ی کارهای نیك به ضمیمه‌ی جهاد در راه خدا، در برابر امر به معروف و نهی از منکر چون قطره نسبت به دریاست

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 22
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 28
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 28
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 28
  • بازدید ماه : 32
  • بازدید سال : 86
  • بازدید کلی : 1,703